Buddhismen ser på livet som en strøm i stadig forandring. Men ingenting skjer tilfeldig. Alt har sine forutsetninger og sine årsaker. Hendelser i fortiden er med på å bestemme det som skjer i nåtiden. Denne sammenhengen mellom alt som hender kan vi observere på mange områder - tydligst kanskje i naturens komplekse systemer av årsaker og virkninger.
Denne sammenhengen mellom fenomener virker ikke bare i naturen. Også i mennesket selv er det lovmessigheter som bestemmer hvordan vi opplever tilværelsen. Alt hva vi gjør setter sine spor i våre sinn. Om vi handler utifra hat, griskhet og likegyldighet, vil det vi gjør skape angst, utilfredshet og forvirring i oss selv. Om våre handlinger er motivert av kjærlighet, generøsitet og omtanke vil vi legge grunnlaget for et liv fyllt av glede, tilfredshet og mening.
Menneskets personlighet er ikke uforanderlig, men det sinn som ligger til grunn for all opplevelse varer ved og forsvinner ikke med døden. Den lovmessighet som virker i mennesket gjennom livet fortsetter å virke utover døden og fører til en ny eksistensform hvor resultatene av den enkeltes handlinger fortsetter å virke.
Det sinn som fortsetter etter døden, har også eksistert forut for vårt nåværende liv. Vi opplever således i dette liv resultater av handlinger vi har gjort i tidligere eksistensformer. Dette betyr likevel ikke at fremtiden er fullstendig bestemt av det som er gjort i fortiden. Selv om fortiden skaper muligheter og begrensninger, er det mennesket selv som bestemmer over sitt eget liv. Mennesket har en fri vilje til å handle til beste for seg selv og andre utifra de ressurser det har. Samtidig har mennesket muligheten til å bestemme sitt liv i fremtiden gjennom de handlinger det gjør nå.
Meningen med Buddhas lære er ikke å forklare tilværelsen for å kunne slå seg til ro med tingenes tilstand, men tvertimot å forstå livet for å kunne forandre det, for seg selv og for alle andre.
Alt vi er - oppstår med våre tanker.
Med våre tanker skaper vi vår egen verden.
Buddha
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar